Lederstriden i LO tar fokus vekk fra kraftpolitikk og krigforberedelser
- Details
- 04-05-2025 15:43:43
Konfliktene i Risavika og Oslo er forskjellige, men de handler om samme grunnleggende prinsipper.
Risavika november 2013. Foto: NTF– Kampen blir langvarig, men vi vil ikke gi oss, sa nestleder Lars Johnsen i Norsk Transportarbeiderforbund til Revolusjon i november 2013 [les intervjuet her]. Han har fått rett i begge påstandene.
Ved Risavika Terminal i Stavanger og Holship Norge AS i Drammen, dreier konflikten seg om krav om å opprette tariffavtale. Havnearbeidere i Mosjøen og Tromsø er tatt ut i sympatistreik. Ved Oslo Havn handler konflikten om å forsvare den eksisterende tariffavtalen mot angrep fra arbeidskjøperne.
Pensjonsordningene er blitt så skjøre og utilstrekkelige at stumpene må lappes på gjennom tariffoppgjørene.
Fellesforbundet vil legge malen for det forbundsvise oppgjøret til våren, med LO-ledelsen som koordinator for å få tjenestepensjon inn i tariffavtalene. «Det kreves at tjenestepensjonene i privat sektor avtalefestes og organiseres på en mer kostnadseffektiv og mer samordnet måte enn i dag». (LOs Hovedlinjer for Hovedoppgjøret i 2014.)
Det var stinn brakke på Caféteateret i Oslo under solidaritetsmøtet for de streikende bryggearbeiderne onsdag 8. januar.
Blogger og «Bryggesjauerfrue» Silje Kjosbakken høsta stormende applaus. Foto: R.Hvis ledelsen ved Risavika terminal i Stavanger og styreleder Stillulf Karlsen i Oslo Havn KF har satsa på at bryggearbeiderne ville stå aleine, så har de forregna seg. De mange appellene fra inn- og utland og det stappfulle møtelokalet levna ingen tvil om at havnearbeiderne kan regne med stor og økende støtte i konflikten som pågår, uansett hvor lenge den måtte vare.
«Kampen som nå står i Risavika er del av en global kamp.»
Lars M. Johnsen, nestleder i NTF.
Angrepene på havnearbeiderne og Norsk Transportarbeiderforbund blir stadig mer aggressive. – Kampen blir langvarig, men vi vil ikke gi oss, sier nestleder Lars Johnsen i Norsk Transportarbeiderforbund.
Boikotten av Risavika terminal startet 1. november. Foto: Roy Ervin Solstad - NTFKonflikten ved Risavika utenfor Stavanger er i ferd med å spre seg til hele landet. NHO og rederikapitalen ønsker å framprovosere et «endelig oppgjør» med de gjenstridige havnearbeiderne og deres hevdvunne fortrinnsrett til losse- og lastearbeidet.
Kapitalen forlanger innsyn i sosiale medier, men vil ha personvern for streikebrytere.
CargoNet og Arbeidsretten krevde og fikk innsyn i ei lukket facebookgruppe opprettet av noen lokomotivførere for å finne «bevis» for brudd på fredsplikten. Dette åpner for en praksis der klassedomstolen kan tømme postkassa til fagorganiserte som anklages for «ulovlige» aksjoner.
Ansvarlig utgiver er KPML Media
© Der hvor ikke annet er angitt, kan innholdet på våre sider republiseres etter denne lisensen CC BY-NC-SA 4.0
For abonnement på tidsskriftet, skriv til abonnement@revolusjon.no | For redaksjonelle henvendelser | Andre henvendelser: revolusjon@revolusjon.no